25 January 2012

CINTA AYAH





: TERNYATA BUKAN HANYA IBU YANG MENCINTAI ANAKNYA AYAH JUGA PUNYA CINTA TULUS UNTUK ANAKNYA :

Ayah ingin anak-anaknya ada lebih banyak peluang dari dirinya , menghadapi lebih sedikit kesulitan , tidak bergantung pada siapa pun - dan (tapi) selalu memerlukan kehadirannya .
  
Ayah membiarkan kamu menang dalam permainan ketika kamu masih kecil , tapi dia tidak ingin kamu membiarkannya menang ketika kamu sudah besar .
  
Ayah tidak ada di album foto keluarga , kerana dia yang selalu mengambil gambar .
  
Ayah selalu tepati janji ! Dia akan memegang janjinya untuk membantu seorang teman , walaupun ajakanmu untuk pergi sebenarnya lebih menyenangkan .
  
Ayah selalu sedikit sedih ketika melihat anak-anaknya pergi bermain dengan teman-teman mereka kerana dia sedar itu adalah akhir masa kecil mereka .

Ayah mulai merencanakan hidupmu ketika tahu bahawa ibumu hamil (mengandungmu)  , tapi lahir , dia mulai membuat revisi .

Ayah membantu membuat impianmu jadi kenyataan bahkan diapun tak meyakinkanmu untuk melakukan hal-hal yang mustahil , seperti berenang di air setelah dia melepaskannya .

Ayah mungkin tidak tahu jawapan segala sesuatu , tapi dia membantu kamu mencarinya .

Ayah mungkin tampak galak di matamu , tetapi di mata teman-temanmu dia tampak baik dan menyayangi .

 Ayah lambat mendapat teman , tapi dia bersahabat seumur hidup

Ayah benar - benar senang membantu seseorang . . . tapi dia sukar meminta bantuan .

Ayah di dapur .  Membuat memasak seperti penjelajahan ilmiah . Dia punya rumus - rumus dan formula masakannya sendiri , dan hanya dia sendiri yang mengerti bagaimana menyelesaikan persamaan - persamaan rumit itu . Dan hasilnya ? . . . mmmmhhh . . . " tidak terlalu mengecewakan "

Ayah mungkin tidak pernah menyentuh sapu ketika masih muda , tapi dia mampu belajar dengan cepat .

Ayah paling tahu bagaimana mendorong ayunan cukup tinggi untuk membuatmu senang tapi tidak takut .

Ayah akan sangat senang membelikanmu makanan selepas dia pulang kerja , walaupun dia tak dapat sedikitpun bahagian dari makanan itu
  
Ayah selalu berdoa agar kita menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat , walaupun kita jarang bahkan jarang sekali mendoakannya

Ayah akan memberimu tempat duduk terbaik dengan mengangkatmu dibahunya , ketika ramai orang .

 Ayah tidak akan memanjakanmu ketika kamu sakit , tapi ia tidak akan tidur semalaman . Siapa tahu kamu memerlukannya .

 Ayah menganggap orang itu harus berdiri sendiri , jadi dia tidak mahu memberitahumu apa yang harus kamu lakukan , tapi dia akan menyatakan rasa tidak setujunya .

Ayah percaya orang harus tepat waktu kerana itu dia selalu lebih awal menunggumu .

 Ayah akan melupakan apa yang dia inginkan , agar mampu memberikan apa yang kamu perlukan . . .

 Ayah menghentikan apa saja yang sedang dikerjakannya , kalau kamu ingin berbual . . .

 Ayah selalu berfikir dan bekerja keras untuk membayar persekolahanmu setiap semester ,  walaupun kamu tidak pernah membantunya menghitung berapa banyak kerutan di dahinya . . .

 Ayah mengangkat beban berat dari bahumu dengan merangkulkan tangannya di sekeliling beban itu . . .

 Ayah akan berkata . . . tanyakan saja pada ibumu " Ketika dia ingin berkata , tidak "

 Ayah tidak pernah marah , tetapi mukanya akan sangat merah padam ketika anak gadisnya menginap di rumah teman tanpa izin

 Dan diapun hampir tidak pernah marah , kecuali ketika anak lelakinya menghisap rokok di bilik mandi .

 Ayah mengatakan , tidak apa mengambil sedikit risiko asal kamu sanggup kehilangan apa yang kamu harapkan "

 Pujian terbaik bagi seorang ayah adalah ketika dia melihatmu melakukan sesuatu hal yang baik persis seperti caranya . . .

 Ayah lebih bangga pada prestasimu , daripada prestasinya sendiri . . .

 Ayah hanya akan menyalamimu ketika pertama kali kamu pergi merantau meninggalkan rumah , kerana kalau dia sampai memeluk mungkin dia tidak akan pernah mampu melepaskannya .

 Ayah tidak suka menitiskan air mata . . . ketika kamu lahir dan dia mendengar kamu menangis untuk pertama kalinya ,  dia sangat senang sampai-sampai keluar air dari matanya (ssst..tapi sekali lagi ini bukan menangis)

 Ketika kamu masih kecil , dia mampu memelukmu untuk mengusir rasa takutmu . . . ketika kau mimpi akan dibunuh monster . . .

 Tapi . . . ternyata dia mampu menangis dan tidak mampu tidur sepanjang malam , ketika anak gadis kesayangannya di rantau tak memberi khabar selama hampir satu bulan .

 Ayah pernah berkata : " Kalau kau ingin mendapatkan pedang yang tajam dan berkualiti tinggi , janganlah mencarinya di pasar apalagi jurujual , tapi datang dan pesanlah terus dari pandai besinya . begitupun dengan cinta dan teman dalam hidupmu ,  jika kau ingin mendaptkan cinta sejatimu kelak , maka minta dan pesanlah pada Yang Menciptakannya "

Untuk masa depan anak lelakinya Ayah berpesan: ,, jadilah lebih kuat dan tegar daripadaku , pilihlah ibu untuk anak-anakmu kelak wanita yang lebih baik dari ibumu , berikan yang lebih baik untuk menantu dan cucu-cucuku , daripada apa yang yang telah ku beri padamu"

 Dan Untuk masa depan anak gadisnya ayah berpesan :" jangan  menangis walau kau seorang wanita, jadilah selalu bidadari kecilku dan bidadari terbaik untuk ayah anak-anakmu kelak ! Lelaki yang lebih mampu melindungimu melebihi perlindungan Ayah , tapi jangan pernah kau gantikan posisi Ayah di hatimu"

 Ayah berkata, bahawa anak-anakmu kelak harus bersikap lebih baik daripada kamu dulu . . .

 Ayah mampu membuatmu percaya diri . . .  kerana dia percaya padamu . . . 

 Ayah tidak mencuba menjadi yang terbaik , tapi dia hanya mencuba melakukan yang terbaik . . .

 Dan terpenting adalah . . . Ayah tidak pernah menghalangimu untuk mencintai Tuhan , bahkan dia akan membentangkan seribu jalan agar kau dapat menggapai cintaNya ,  kerana diapun mencintaimu kerana cintaNya .


Cinta Ayah 



No comments:

Post a Comment